Święciliśmy 3 Maja
Muzeum regionalne działalności nie ogranicza do „własnego podwórka”. Poza gromadzeniem, opracowywaniem i zabezpieczaniem cennych zbiorów (mogących mieć również charakter ponadregionalny) jest także po to, aby kultywować wśród społeczności lokalnej tradycje patriotyczne i upamiętniać wydarzenia, które miały wielkie znaczenie w dziejach naszej Ojczyzny.
Muzeum regionalne poza gromadzeniem, opracowywaniem i zabezpieczaniem cennych zbiorów (mogących mieć również charakter ponadregionalny) - jest także po to, aby kultywować wśród społeczności lokalnej tradycje patriotyczne i upamiętniać wydarzenia, które miały wielkie znaczenie w dziejach naszej Ojczyzny. Ale w tym względzie chyba najlepszym rozwiązaniem jest, gdy Muzeum tylko użycza swych sal, a w głównych rolach występuje młodzież, kierując swe przesłanie nie tylko do rówieśników, ale i pozostałych pokoleń. Wśród wyjątkowych polskich rocznic trudno byłoby nie wymienić rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. W tym roku okolicznościowy słowno-muzyczny spektakl przygotowali uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego. 5 maja br. został on zaprezentowany w Domu Urbańczyka i został bardzo ciepło przyjęty. Dziś z uchwalenia Konstytucji 3 Maja wszyscy jesteśmy dumni, ale też nie ma powodów do zapomnienia, jak ciężko i w jakich okolicznościach stała się ona obowiązującą ustawą. To dobrze, że w scenariuszu uwzględnione zostały i takie konteksty. Dobrze wkomponowano w spektakl części wokalno-muzyczne, na dodatek z dobrą wokalistką. Wypada pochwalić pomysł i scenopis spektaklu oraz sprawiedliwie wszystkich wykonawców, a także moderatorki przedsięwzięcia – profesorki Małgorzatę Filipczak i Agnieszkę Rybińską. O sukcesie niech świadczy też fakt, że po spektaklu zebranym trudno było zbierać się do wyjścia. Miała więc miejsce dyskusja (m.in. z anegdotyczną i pouczającą wypowiedzią Aleksandra Grzybowskiego), a spotkanie zakończono wspólnym śpiewem, którym wprawnie i basowo pokierował Jan Jarczyk – prezes Chóru Męskiego „Żaby”: Marsz, marsz Polonia. Marsz dzielny narodzie…
Powrót
|