Strona główna
  Kontakty
  Cennik biletów
  Jak do nas dojechać
  Misja muzeum
  Aktualności, zapowiedzi, nowości ...
  Program readaptacji społecznej Cienie przeszłości



  Budynek główny
  Dom Urbańczyka
  Cmentarz żydowski



  Kawiarnia naukowa - ogólne założenia
  XVII wykład - Zwyczaj dziadów wielkanocnych na Kątach w Chrzanowie
  XV wykład - Australia
  XIV wykład - Czy św. Mikołaj był i jest patronem Chrzanowa?
  XIII wykład - Georóżnorodność w ogrodzie, czyli Muzeum geologiczne pod otwartym niebem
  Kawiarnia Naukowa - Archiwum




  Wydawnictwa dostępne w Muzeum
  Reprint Monografii Jana Pęckowskiego z 1934 r.
  Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze Ziemi Chrzanowskiej
  Chrzanowskie Zeszyty Muzealne Tom III. W pamięci i w sercu - Chrzanów we wspomnieniach Berka Grajowera
  Chrzanowianie na starej fotografii



  Skały i minerały ziemi chrzanowskiej
  Flora i fauna okolic Chrzanowa
  Pradzieje regionu chrzanowskiego
  W synagodze i domu żydowskim
  FABLOK – Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce
  Jan Paweł II a ziemia chrzanowska



  W TAJEMNICZYM OGRODZIE



  IKONY MDLITWĄ MALOWANE
  DAWNY CHRZANÓW na mapach, fotografiach
  OSTATNIA LOKOMOTYWA, czyli FABLOK w obiektywie Magdaleny i Marka Kowalskich
  POWSTANIE WIELKANOCNE 1916-2016
  LUDZIE DOBRZY JAK CHLEB
  OD OKARYNY DO TREMBITY
  NIEOBLICZALNE OBLICZA
  Kiedy Turek napoi konia w Wiśle
  POLIFONIE. Rysunek, malarstwo, rzeźba
  św. Anna
  Górnictwo Ziemi Chrzanowskiej
  Świat zmysłów
  Design bez granic
  Ze szkicownikiem przez życie. Twórczość Henryka Uziembły
  Chrzanowski przegląd sztuki więziennej
  Tabor Romski
  W krwawym polu, srebrne ptasze... Wystawa w 150. rocznicę Powstania Styczniowego
  Archiwum wystaw czasowych - 2012
  Archiwum wystaw czasowych - 2011
  Archiwum wystaw czasowych - 2010
  Archiwum wystaw czasowych - 2009
  Archiwum wystaw czasowych - 2008



  VI PKH
  Wyniki VI PKH



  VII Festiwal Muzyczny DIALOG KULTUR
  Wakacje w Muzeum 2016
  Oferta edukacyjna Muzeum w Chrzanowie
  Informacje ogólne o zajęciach w Muzeum
  Wolontariat w Muzeum
  Oferta edukacyjna dla przedszkoli
  Oferta edukacyjna dla szkół podstawowych
  Oferta edukacyjna dla gimnazjów
  Oferta edukacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych
  Warsztaty - Dziwne odciski na dokumentach
  Warsztaty plastyczne - Papierowe ZOO
  Warsztaty - Projektujemy wystawę
  Warsztaty - Symbolika świąt Bożego Narodzenia. Ozdoby bożonarodzeniowe.
  Warsztaty - Warsztaty wycinanki żydowskiej
  Warsztaty - Wielkanocne dekoracje
  Warsztaty - Wycinanki nie tylko żydowskiej
  Warsztaty - Zabawa z grafiką
  Wędrówki z mgr Piotrem Grzegorzkiem
  Karta Dużej Rodziny



  Kurier Muzealny



  V JARMARK MIKOŁAJSKI - MY SŁOWIANIE
  IV Jarmark Mikołajski - Szlachecka zawierucha
  IV JARMARK MIKOŁAJSKI Pt. SZLACHECKA ZAWIERUCHA - Fotorelacja
  III Średniowieczny Jarmark Mikołajski - galeria
  III Średniowieczny Jarmark Mikołajski - program
  Fotoreportaż z II Średniowiecznego Jarmarku Mikolajskiego - fot. K. Strosznajder


  Projekt: Galeria podwórkowa
  Galeria Podwórkowa - 18.03.2014
  Galeria Podwórkowa - 19.02.2014 r.
  Galeria podwórkowa 23.10.2013



  NOWOŚĆ! Kolekcja flory karbońskiej z KWK Brzeszcze
  NOWOŚĆ! Kolekcja okazów geologicznych ZGT Trzebionka
  Kolekcja papieska
  Biżuteria patriotyczna
  Szkło z XIX wieku
  Judaika
  Kolekcja zegarów



  Nowość!!! Lista Chrzanowian z dawnego powiatu w I wojnie światowej
  Nowość !!! Lista żołnierzy pochowanych na cmentarzach z I wojny światowej nr 444 i 445
  Materiały do flory naczyniowej Balina Małego
  Z historii miasta
  Z historii muzeum
  Ogród geologiczny im. doktora Mariana Kuca
  Lista chrzanowskich Żydów zgładzonych w latach 1939-1945
  Ludność Żydowska miasta Trzebini– Ofiary Holocaustu
  dr Marian Kuc - materiały biograficzne



  Pracownicy muzeum
  Zamówienia publiczne
  BIP
  Rada Muzeum
  Sprawozdanie z działalności za rok 2008
  Sprawozdanie z działalności za rok 2009
  Sprawozdanie z działalności za rok 2010
  Sprawozdania z działalności za lata 2011-2016


  Prawa autorskie




Krajobraz Małopolski na szklanych negatywach

„Krajobraz Małopolski na szklanych negatywach”
Mówi się, że zdjęcie przemawia tysiącem słów. A co dopiero seria fotografii?

     Muzea, by przyciągnąć uwagę i zyskać zainteresowanie możliwie szerokiego grona odbiorców, powinny stać się ośrodkami „otwartymi”, przekazując treści z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Dzisiejsze muzeum to miejsce, które dostarcza warunków i narzędzi do pobudzenia wyobraźni wśród publiczności, która potem buduje własną relację z artefaktem, dokonując jego interpretacji. Obecnie jednym z najdoskonalszych narzędzi interpretacji jest proces digitalizacji, który umożliwia cyfrową prezentację dziedzictwa kulturowego, nie przekreślając jednak tradycyjnych form przekazu.

     Celem projektu jest digitalizacja unikatowej kolekcji szklanych negatywów fotograficznych muzeów Małopolski i ich popularyzacja on­line tak, aby umożliwić e­zwiedzającym wycieczkę w przeszłość – do miejsc i ludzi – by ci bohaterowie klisz szklanych wrócili do nas z zapomnienia.

     Typowane do digitalizacji najcenniejsze szklane negatywy mają dużą wartość zarówno dokumentacyjną, historyczną, jak i ikonograficzną. Opowiadają historię przemian, jakie zachodziły w sferze polityki (m.in. reportaż wojenny), kultury (m.in. architektura, zabytki) i życia codziennego (strój ludowy, moda miejska). Są to klisze szklane pochodzące z końca XIX i początku XX w. powiązane z Regionem Małopolski, które stanowią niejednokrotnie jedyny dokument zachowania zaginionych czy zniszczonych w trakcie wojen obiektów.
 
     Muzeum Narodowe w Krakowie realizuje projekt z udziałem trzech instytucji z Małopolski, posiadających kolekcje szklanych negatywów. Są to: Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, Muzeum w Chrzanowie im. Ireny i Mieczysława Mazarakich, Muzeum Regionalne w Myślenicach – „Dom Grecki", które wyraziły wolę wsparcia Muzeum przy realizacji działań obejmujących:
 
•    przygotowanie konserwatorskie służące usunięciu przed digitalizacją wszelkich wad widocznych na nośnikach transparentnych, powodujących ryzyko wystąpienia skaz na obrazie cyfrowym, a następnie ich zabezpieczenie w specjalistycznych opakowaniach ochronnych o neutralnym pH;
•    digitalizację 2000 niezwykle cennych, zabytkowych klisz szklanych wytypowanych przez instytucje partnerskie ze względu na wartość zarówno dokumentacyjną, historyczną, jak i ikonograficzną;
•    opracowanie merytoryczne w formie opisów inwentarzowych i popularnonaukowych, które wraz z fotografiami ze szklanych negatywów zostaną po raz pierwszy udostępnione on­line na stronach instytucji i platformie projektu „Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe”, prezentującej najcenniejsze zbiory z Regionu Małopolski.

     Historię śledzimy z zainteresowaniem, jeżeli jest ona nie tylko opowiedziana, ale także przedstawiona w sposób intrygujący. Dlatego zdigitalizowane obiekty zostaną opatrzone popularnonaukowym opisem, który w wyobraźni widza ma stworzyć obraz dający iluzję życia ówczesnego, które dzieje się przed nim z opowieścią w tle. Instytucjom zaangażowanym w projekt na „pobudzeniu" tej wyobraźni zależy przecież najbardziej.

Przygotowanie: Joanna Niewidok
 
 
 
 
 
Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego Kultura+
 

 

 

 

 

 





LIOOSYS CMS - web content management